Onderwijs
Veronica Sherborne ontwikkelde haar zogenoemde “Developmental Movement’- methode als een bewegingspedagogiek. Als zodanig is deze van grote waarde voor kinderen in het kleuter- en basisonderwijs. Deze pedagogiek brengt kinderen op speelse wijze wezenlijk tot sociale vaardigheid en zelfbewustzijn.
Leren van zichzelf te houden
Voor kinderen van deze leeftijd is het van groot belang om zich prettig in hun vel te voelen in contact met zichzelf en anderen, zowel leeftijdgenootjes als volwassenen. Door Sherborne Bewegingspedagogiek kunnen kinderen zichzelf beter leren kennen en meer zelfvertrouwen krijgen, doordat ze meer in hun lichaam komen en ontdekken wat het kan. Het gaat niet om presteren, maar uitgenodigd worden tot het onderzoeken van wie je bent en wat je kunt; zo mogelijk op een speelse manier uitgedaagd worden om je grenzen te verleggen en bevestigd worden in wat je kunt.
Plezier en humor spelen hierin een heel belangrijke rol.
Leren respect te hebben voor elkaars eigenheid en grenzen en van daaruit elkaar
te vertrouwen
Daarnaast leren ze een heleboel over relaties: via de invalshoek van beweging leren zij hoe krachtgebruik in hun lichaam werkt en hoe dat kan worden ingezet in de verschillende relatievormen.
- Je leert zorg te dragen voor een ander, waarbij die ander zich aan jou durft toe te vertrouwen in beweging ( “caring’)
- Je leert samen te werken, af te stemmen, beurtelings initiatief te nemen in relatie met elkaar (“shared”)
- Je leert je kracht in te zetten om je te verzetten tegen de kracht van een ander, nee te zeggen in beweging, een ander jouw kracht te laten voelen(“against”)
Leren hoe lichaamstaal en communicatie werkt
Via beweging leren de kinderen non-verbaal, in lichaamstaal te communiceren, leren zich in te leven in de gevoelens van de ander en daar adequaat mee om te gaan.
Lees verder bij: